Pasta för en Lady- & Lufsenkväll 

Jag älskar scenen när Lady och Lufsen tindrar med ögonen och äter spaghetti speciale med massor av fricadellis. Ungefär så känner jag mig när Zyon lagar Pasta puttanesca till mig. När vi började träffas hade jag förstått att han var en duktig kock men jag fick vänta lite innan jag fick smaka hans mat. Det första han bjöd mig på var prosecco (som han inte gjort själv), sedan matjesill (som han inte heller gjort själv) – men sedan slog han till med en Pasta puttanesca. Den var så god att jag på riktigt höll på att trilla av stolen och jag tror att jag blev ännu kärare än vad jag redan var. Sedan dess är den min favoriträtt. (Man kan ju låta bli att googla vad puttanesca betyder för att behålla romantiken). En puttanesca funkar lika bra i matlådan som när man ska ha finmiddag – men allra bäst när det ligger amore i luften. Det här receptet kommer från Paolo Roberto och till fyra rejäla portioner behövs: 

  • 500 g spaghetti
  • En liten burk sardeller (80 g) 
  • 500 g goda cocktailtomater eller körsbärstomater
  • 0,5 dl olivolja
  • 50 g smör
  • 3 hela vitlöksklyftor
  • Minst en nypa peperoncini, det ska vara sting i en puttanesca
  • 125 g urkärnade svarta oliver
  • 2 msk kapris
  • 2 msk finhackad persilja
  • kanske lite salt

Finhacka sardellerna och dela tomaterna i halvor.Värm upp olivolja  och smör i en rejäl panna. Lägg i sardeller, vitlök och peperoncini och låt allt fräsa försiktigt i ungefär fem minuter. Tillsätt tomater, oliver och kapris och låt såsen puttra försiktigt på svag värme i 20 minuter. Rör om då och då, men var rädd om tomaterna. Smaka av med lite salt om det behövs. Koka pasta – spaghetti är ju ett måste om ni ska leka Lady & Lufsen – al dente och blanda ner den i pannan. Servera puttanescan het och toppad med finhackad persilja.

 

 

 

Kommentera

